Este pedagogia pozitivă un instrument eficient de învățare? S1E02

Mar 23, 2022 | TNT about Education

Crezi că atmosfera din sala de clasă influențeaza dorința elevilor de a învăța? Ai dreptate! Azi te învățăm cum să gestionezi cât mai bine situația, prin principii de pedagogie pozitivă.

Este pedagogia pozitivă un instrument eficient de învățare? S1E02

by Eu Gandesc | The Naked Truth about education

Maria Badiu

Gazda Emisiune

Profesor de Limba și literatura română, coach și trainer în domeniul dezvoltării personale, cu adolescenți, studenți și adulți.

Mihaela Olteanu

Gazda Emisiune

Coach și trainer de dezvoltare personală din pasiune, mămică interesată de ghidarea copiilor spre autonomie și leadership de sine, pasionată de evoluție constantă pe tot parcursul vieții.

Detalii Episod

Te-ai întrebat vreodată ce înseamnă să înveți dincolo de simpla acumulare de informații? Sau dacă este posibil acest lucru?

În episodul de astăzi, Maria Badiu și Mihaela Olteanu discută despre pedagogia pozitiva ca instrument în dezvoltarea intelectului și stimularea dorinței de învățare a elevilor. Dacă ai curiozitatea de a afla ce se întâmplă când înveți cu mintea, inima și corpul, sau cum se aplică principiile pedagogiei pozitive la clasă, ai ajuns în locul potrivit.

Școala de acum 30 de ani venea la pachet cu lipsa curajului de a cere explicații.

– Maria Badiu

Contextul s-a schimbat – nu mai trăim în perioada comunistă – însă sistemul de învățământ a rămas captiv în tradiția de a ierarhiza materiile în funcție de presupusa lor importanță. Valorizarea elevilor în funcție de performanța lor vizavi de aceste materii este așadar una din principalele probleme întâmpinate în mediul școlar. Elevii se simt rapid demotivați, neapreciați și presați de forțe exterioare, precum părinții care-și doresc din partea lor numai note de 10. Urmările acestor constrângeri sunt ușor vizibile, însă pentru a-i înțelege cu adevărat „este nevoie să coborâm de la catedră”, spune Maria. Pedagogia pozitiva este un prim pas ideal.

Starea de bine a profesorului este strâns legată de starea de bine a elevului. Cele două se influențează reciproc, determinând atitudinea viitoare a elevilor în raport cu anumite materii sau cu întregul proces educațional. Întrebările de felul „la ce mă ajută școala?” sau „de ce nu sunt apreciat?” sunt scenarii extrem de comune în ziua de azi. Pentru a transforma astfel de atitudini în ceva pozitiv, cadrele didactice au nevoie să se desprindă de realitatea anilor de mult trecuți și să îmbrățișeze o abordare bazată pe psihologie, și anume pedagogia pozitiva. Conectarea cu elevii ar trebui să fie prioritară în detrimentul autorității.

pedagogia pozitiva si valorizarea elevilor in functie de performanta

 

După 20 de ani de școală, este capabil elevul român să se integreze în viața relațională?

– Maria Badiu

În final, ce înțelegem prin pedagogie pozitiva și cum îi ajută pe elevi să învețe mai ușor? Este posibilă adaptarea profesorilor la realitatea sistemului de învățământ al anului 2022, prin metode de predare axate pe starea de bine atât a elevilor, cât și personală? Sigur că da. În acest episod vei afla cum și de ce.

Tu ce părere ai despre pedagogia pozitiva?

Deoarece ne dorim să cunoaștem ambele variante ale poveștii, în episodul următor vom privi situația prin ochii unui elev. Vom afla ce înseamnă pentru ei școala astăzi, și cum se adaptează diferitelor stiluri de predare.

Episoade Anterioare