OBIECTIVISM
AYN RAND
”Poți ignora realitatea, dar nu poți ignora
consecințele ignorării realității.” – Ayn Rand
CREDINȚE COMUNE PUSE SUB SEMNUL INTREBĂRII
AI GRIJĂ DE APROAPELE TĂU
“YOU ARE YOUR BROTHER’S KEEPER“
Nu ne-am născut, spune Ayn Rand, având datoria inexplicabilă de a-l servi pe Dumnezeu sau societatea. Avem doar o viață și BINELE înseamnă să ne-o trăim. A învăța să-ți urmezi propria fericire descoperind valorile și virtuțile care promovează viața este o necesitate. Gândește rațional și nu accepta autoritatea. Alătură-te altor oameni care cred în aceleași valori ca și tine și depărtează-te de cei care cred contrar. Nu încerca să porți grija celorlalți sau să îi forțezi să fie ca tine. Traiește independent!
AI GRIJĂ DE APROAPELE TĂU
“YOU ARE YOUR BROTHER’S KEEPER“
Avem doar o singură viață, nu ne naștem cu îndatoriri inexplicabile și nici nu trebuie să fim paznicii altor persoane. Gândiți rațional și alăturați-vă oamenilor cu valori comune cu ale voastre.
DRAGOSTEA ESTE NECONDIȚIONATĂ
“LOVE IS SELFLESS“
Iubim doar ceea ce valorizăm și admirăm. O dragoste necondiționată este o contradicție de termeni: ar insemna că nu ai niciun interes în privința lucrului/persoanei pe care o iubești. Adevărul este că dragostea romantică este profund egocentristă: este o uniune de minte și corp pe care ambele persoane o urmăresc în intenția lor de a fi fericiți. Este o nevoie fundamentală. Citând un fragment celebru din cartea IZVORUL „pentru a putea spune TE IUBESC trebuie să știi să spui mai întâi, conștient, EU”.
BANII SUNT RĂDĂCINA TUTUROR RELELOR
”MONEY IS THE ROOT OF ALL EVIL”
A trăi necesită a produce. Standardul prezent de viață cu toate computerele, telefoanele și medicamentele depășesc cele mai îndrăznețe așteptări ale trecutului. Toată această bogăție a fost creată de INDIVIZI – și banii sunt instrumentul care a permis producția. ”Banii sunt mijlocul tău de supraviețuire” avertiza un personaj din Revolta lui Atlas. Verdictul pe care îl dai asupra sursei existenței proprii este verdictul pe care îl dai asupra vieții proprii.
Obiectivismul este filozofia individualismului rațional întemeiată de Ayn Rand. Această filosofie susține că fiecare persoană are capacitatea de a trăi o viață bogată, împlinită și independentă prin respectarea principiilor obiectivismului (realitatea, rațiunea, individualismul și capitalismul).
REALITATEA – „DORINȚA NU-ȚI VA FACE AȘA”
metafizică
Obiectivismul lui Ayn Rand porneste de la axioma primara precum Existenta exista. Realitatea ESTE si in incercarea noastra de a trai, noi trebuie sa descoperim natura acestei realitati si sa ne straduim sa ne comportam adecvat ei.
A exista inseamna a fi ceva specific, a avea o identitate anume. Aceasta este Legea Identitatii: A este A. Lucrurile evidente sunt evidente, independente de orice constiinta. Nicio dorinta arzatoare, dor extrem sau speranta nu pot altera lucrurile evidente. Nici ignorarea si nici fuga de lucrurile evidente nu o distrug: evidenta ramane de nestramutat.
In filozofia lui Ayn Rand, existenta nu se rescrie si nici nu poti evada din ea, ci doar se poate confrunta cu mandrie si demnitate. Una din vorbele ei favorite este preluata de la Francis Bacon ”Pentru a putea fi condusa, natura trebuie supusa”.
Realitatea – ceea ce exista – nu are alternative, competitori, nimic nu transcende ei. Pentru a accepta existenta este nevoie sa indepartezi orice notiune legata de supernatural sau mistic, inclusiv notiunea mistica de Dumnezeu.
INDIVIDUALISM – „OMUL ESTE SFÂRȘIT PRIN EL ÎNSUȘI”
etică
De ce are nevoie omul de un cod de moralitate?
Răspunsul obișnuit este de a învăța să dăm deoparte interesele noastre personale și fericirea noastră pentru a-l servi pe Dumnezeu sau pe alți oameni – și codul de moralitate ne învață cum să facem asta.
Răspunsul lui Rand este diametral opus. Scopul codului de moralitate, spune ea, este de a ne învăța ce este în interesul propiru, ce generează fericire.
Omul nu are, spune ea, un cod automat de supraviețuire. Simțurile lui nu îi spun în mod automat ce este bine sau rău pentru existența sa, ce îi aduce beneficiu sau nu, ce scopuri ar trebui să urmărească sau ce mijloace să folosească pentru a le atinge, de existența căror valori depinde viața lor și care este cursul acțiunii corect în a le avea.
Acest lucru este studiat de știința eticii – și ceea ce spune Obiectivismul este că – Omul trebuie să iși aleagă singur acțiunile, valorile și scopurile în baza unui standard al binelui pentru existența lui proprie – pentru a obține, păstra, împlini și a se bucura de acea valoare care este un sfărșit în ea însăși: viața proprie.
RAȚIUNE – „NU POȚI MÂNCA TORTUL ȘI AVEA ÎN ACELAȘI TIMP”
epistemologie
Sfatul esential al filozofiei lui Ayn Rand este: Accepta existenta ca un tot absolut. Asta inseamna: alege sa confrunti lucruri evidente tot timpul, in toate ariile, fie la lucru sau acasa, in afaceri sau in dragoste – si indiferent de concluzia logica care rezulta, fie ca este una placuta sau nu.
Scopul epistemologiei este de a ne ajuta sa gandim: cum sa conceptualizam, cum sa definim termeni, cum sa cream si aplicam principii.
Gandirea nu este un proces automat. Avem liberul arbitru de a alege sa gandim, sa punem mintea in miscare, sa directionam gandurile catre a intelege lucrurile evidente si sa facem in mod constient pasii ce rezulta a fi necesari. Alegerea noastra fundamentala este ”a gandi sau nu”.
Pentru a alege sa gandesti, este necesar sa respingi emotiile, soarta si orice alta forma de autoritarism ca si ghid al vietii tale.
.
CAPITALISM – „DĂ-MI LIBERTATE SAU DĂ-MI MOARTE!”
economie
Sistemul social ideal, în viziunea lui Ayn Rand este Capitalismul laissez-faire (liber consimțit). Din punct de vedere economic, acesta nu înseamnă un mix între libertate și control guvernamental, ci o separare completă între stat și economie, în același mod și pentru aceleași motive pentru care este nevoie de o separare între stat și biserica.
Un individ care confruntă cu stoicism realitatea, care se bazează exclusiv pe mintea sa rațională și care face din viața lui scopul sau fundamentul de moralitate este un individ care cere libertate. El va cere dreptul la a gândi, a vorbi liber, dreptul la proprietate, dreptul de a se asocia și a face comerț liber și dreptul de a-și urmări propria fericire.
Capitalismul laissez-faire este sistemul drepturilor fundamentale. Într-un asemenea sistem guvernul are o singură funcție, una chiar vitală: să protejeze drepturile fiecărui individ împotriva acțiunilor represive sau împotriva utilizării forței fizice asupra acestora.
.
.

SOPHIA
Arată-i copilului tău ce înseamnă adevărata libertate" - Tal Tsfany
In viața și activitatea unui adult responsabil, dezvoltarea personală ocupă un loc foarte însemnat. Mulți părinți își doresc foarte mult, extrem de mult, să își ajute proprii copii prin insuflarea plăcerii cititului și prin dezvoltare personală. Greu se găsesc cărți de extremă calitate care să fie foarte utile și ușor de citit/înțeles atât de către părinți cât și de către copil.
Când copilul este și un tânăr adolescent (11-14 ani) lucrurile se complică și mai mult, atât pentru părinte cât și pentru copil. El tranzitează o vârstă a găsirii de sine, a descoperirii propriei identități și are nevoie CHIAR ATUNCI, de o ghidare, de o prezentare a unui sistem de moralitate, a unui rol model.
Nu sunt în primul rând un susținător al capitalismului, ci al egoismului; și nu sunt în primul rând un susținător al egoismului, ci al rațiunii. Dacă cineva recunoaște supremația rațiunii și o aplică în mod consecvent, tot restul urmează.
— AYN RAND, “Brief Summary”, The Objectivist —
Ficțiune
Night of January 16th (performed 1934, published 1968); We the Living (1936, revised 1959); Anthem (1938, revised 1946); The Unconquered (performed 1940, published 2014); The Fountainhead (1943); Atlas Shrugged (1957); The Early Ayn Rand (1984); Ideal (2015)
Non-Ficțiune
For the New Intellectual (1961); The Virtue of Selfishness (1964); Capitalism: The Unknown Ideal (1966, expanded 1967); The Romantic Manifesto (1969, expanded 1975); The New Left (1971, expanded 1975); Introduction to Objectivist Epistemology (1979, expanded 1990); Philosophy: Who Needs It (1982); Letters of Ayn Rand (1995); Journals of Ayn Rand (1997)